Månedens Yogastilling

Under finner du gratis video-workshop med månedens yogastilling (med både forklarende tekst og video, les før du praktiserer for best utbytte).

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få mail når månedens yogastilling kommer ut. Der får du også tilgang til Early Bird og info om kurs og arrangement du kan være med på.

Meld deg på her:

Nyhetsbrev

 

Månedens yogastilling er Kriger 2 eller virabhadrasana 2

 

I denne stillingen styrker og tøyer du ben muskulatur, når gjennomført riktig, styrker den stabilisering i ankler og knær.

 

Det er også en kraftfull hofteåpner om justeringene som tillater det (implementeres riktig). Stillingen bygger et stabilt fundament, som gir jording og trygghet, en følelse av å stå støtt samtidig som den øker fokus og balanse, så du er klar som en kriger til hva du enn trenger å gjennomføre.

 

Appliserer du teknikkene i videoen, lærer du også å dra kraft opp fra gulvet og til andre fundament; bekkenbunn. Dette er mer energetisk arbeid i stillingen, noe en yogi kjenner mer og mer til jo lengere hen praktiserer

 

Typisk feil:

Føtter er hovedfundament i stillingen. Her er det mange som gjør feilen å ikke løfte innerankel (indre bue på foten, så de synker ned i en plattfot). Dette korrumperer resten av stillingen. Først følger innerkneet, som synker og mister stabilisering, (kan føre til slakke og smerte i kne), og denne kollapsen av kraft forplanter seg videre opp gjennom systemet. 

En annen typisk feil, som jeg ikke rakk å dekke i denne korte videoen, er å la bakre hofte kollapse fram. Det kollapser krafta i bekkenet, og de som gjør denne feilen klarer ikke å bygge et godt løft gjennom overkropp, brystbeinet synker ned, hjertechakra og solar plexus kommer ut av "linje" og balanse, noe som igjen kan påvirke energiflyten og gi en følelse av lavt energinivå.

 

Rart å tenke på at en kollaps i innerankel, kan gi lavt energinivå, men vi vet at god holdning påvirker hvordan vi har det energetisk og mentalt på en annen måte enn dårlig holdnin, fordi vi er fantastiske vesen med nerveintelligens og hukommelse gjennom hele systemet, samt energi som strekker seg utenfor den fysiske kroppen vår, og dette er jo virkelig noe av det mest spennende med yoga.

Pass på at bakerste hofte er på linje med resten av stillinga, ikke sånn at du stikker rumpa ut bak, men heller ikke sånn at hofta skyter fram.

Kriger 2 utført riktig, gir økt energiflyt, fokus, bedre balanse, bedre flyt i hofter og bekken, sterkere knær og ankler, sterkere ben og overført mentalt, - en følelse av å stå støtt i seg selv.

Vi går raskt gjennom fundamentet i stillingen i denne videoen. Skulle vi gått grundig til verks, kunne vi brukt flere timer på gjennomgangen, men basicen er oppbygging av fundamentet, og det å få trekt krafta fra gulv og opp i bekken og overkropp. Dette grunnlaget er det viktigste for å kunne forstå mulighetene i stillingen, hvor kraftfull den er i form av å gi deg et sterkt fundament.

God praksis!

 

 

Ønsker du å bli med i vårt online yogastudio?

Med over 50 videoer å velge i nå fra start i det nye online yogastudioet, har du mye å velge i både i type yoga, lengde og intensitet. Hver mandag kommer det ut en ny 60 min yogasesion som du som deltaker kan kose deg med i løpet av uka, og denne blir lagt ut i bloggen me mailvarsel til deltakerne, samt i videoteket under riktig tema. 

Ingen binding. Pris 499,- pr md. Med løpende medlemsskap til du sier opp.